Вид Львова з кінця ХVІІІ ст. (фрагмент, стрілкою позначено "Чортів Млин") |
Східна мудрість стверджує, що якщо ти спіткнувся на камені,
під ним неодмінно був хвіст диявола. Той “чортів хвіст” тако, чи інако
проявляється у причинах багатьох прикрих випадків з історії Львова, а
назва Чортової скелі, що сягає прадавніх часів, засвідчує давню
присутність нечистого на наших теренах.
Та Львів – столиця трьох архієпископств, “urbs monachorum” з його
величезною, як на число населення, кількістю церков, костелів і
монастирів, не могло стати садибою пекельного гостя. І залишалося йому
робити збитки, морочити людей і чатувати на окремі пропащі душі зі своєї
скельної резиденції (яка, до того ж, від кінця XVI ст. належала
латинським бенедиктинкам). Перебування на самоті у дикому лісі, довга
дорога до міста і назад не поліпшувала настрій лукавого: єдиною розвагою
були вибрики розбишак, що живилися грабунком проїжджих Глинянським
шляхом, а своїм гніздом обрали ліси довкола Чортової Скелі.
Гора Чортова скеля в околицях Винник |
Та ось Львів підпав під владу Австрії. Костели і церкви закривалися,
кляштори скасовували і перетворювали на казарми, склади і навіть театри;
вольтер’янство роз’їдало свідомість вищих сфер, услід за ними йшли
нижчі класи. І відчув нечистий, що засидівся він серед скель і лісів,
порос мохом і зовсім став забувати про своє головне завдання – згубу
душ. Отже він стряхнувся, швидко змінив свій вигляд на більш відповідний
часові: “з німецького в червону барву” одягнувся, натягнув на голову,
щоб прикрити роги, трикутний капелюх, почепив шпагу і в такому вигляді
попрямував до Бродівської рогатки (то йому було то легше зробити, бо, за
свідченням рогатинського пробоща о. Бенедикта Хмельовського, автора
енциклопедії “NOWE Аtеny” “чорт … формує собі тіло з повітря і важких
земних випарів”). Та нова австрійська бюрократія і впроваджений нею
Оrdnung не гірш свяченої води відлякнули нечистого, і тут, за рогаткою,
йому припав до ока вітряк на узгір’ю.
Достемено невідомо, коли з’явився перший вітряк на узгір’ях верхнього
Личакова. За переказами, млин на цих теренах збудував ше у XVII ст.
Мартин Кампіан. Тоді ж, у 1621 р. цей вітряк зруйнували вояки німецької
піхоти, щo стояли на Личакові табором перед походом на Хотки і
бешкетували по передмістях.
Скульптурне зображення Мартина Кампіані. Знаходиться у каплиці Кампіанів. |
Той же вітряк, що одразу обмилував собі прибулець з пекла, був
збудований вже за австрійських часів. Докладно невідомо, хто саме його
будував, але знаємо, що це був один з тих інженерів, про яких сучасник
писав: “Інженери займалися, зокрема, будовою млинів, а вміли
використовувати до цього воду і вітер ліпше, ніж сам мельник, вживали
усіх інструментів, як-то сокир, пил і т. ін., вміли працювати у камені,
дереві і залізі, а усі ці роботи виконували незрівняно ліпше, ніж
ремісники, що у своїй спеціальності працювали від дитинства. Окрім того,
тодішні інженери знали прикладну математику, вміли вираховувати
швидкість води і вітру, знали геометрію і креслили перерізи механізмів.
Були то люди здібні і розумні, шкода тільки, що гуляки і нерозважні”.
Околиці “Чортового млина” на плані Львова 1844 р. |
Та збудований одним з цих інженерів вітряк, зображення якого бачимо на
гравірованому на початку XIX ст. виді Львова, постійно псувався, вітер
увесь час ламав йому крила. Нарешті, господар, що як і усі навколишні
мешканці, вбачав у цьому диявольські чари, покинув млин, і спорожнілий
вітряк перетворився на “чортів млин”. Отже нечистий знайшов собі садибу,
що повністю відповідала його смакам: і у відлюдному місці, і від міста
недалеко. З вітряка, що наче фортечна вежа нависав над містом, він міг
бачити усе, що діється, якщо не в усьому Львові, то принаймі, на
Личакові і прилеглих околицях. Тішило його те, що він спостерігав, а
кожен день приносив все нові й нові приємні чортові враження.
Погулянка на зображенні Кароля Ауера. 1840 рік |
Бачив чорт, як “пан на Підкаменю, Краківцю і Бакочинцях” Ігнаци Цетнер
марно намагався знайти спокій на недалекій Цетнерівці; коли він і
знаходив притулок від примх, витівок і важкого характеру дружини,
Людвики з Потоцьких, то терпів муки від кредиторів та власних
службовців, що безсоромно обкрадали бідолаху. Слух нечистого тішив
відгомін оргій, що їх влаштовував на Погулянці у власному маєтку
Францішек Вєнглінський, як і чутки про витівки, до яких вдавався
спритний адвокат, щоб виграти ту чи іншу справу. Не одну веселу хвилину
приніс бісові і Личаківський цвинтар, що розлягався просто під узгір’ям з
вітряком. Або покійників ховали у могилах глибиною заледве у лікоть,
або доріжки посипали шутром зі … старих надгробків. Чорт завжди
прихильно ставився до людської пихи, адже це проста дорога до пекла.
Отже і зараз він з приємністю споглядав за спаршивілими верблюдами, що
паслися на Кампіанівській вулиці, між Пекарського і Личаківською; на тих
нещасних тваринах граф Міхал Баворовський намагався їздити по Львову. А
сусідні узгір’я Кайзервальда, порослі лісом, регулярно постачали
нечистому пропащі душі нещасних самогубців. Подобались бісові і прості
люди, що мешкали на Личакові. З яким задоволенням спостерігав він за
їхніми забавами! Чого вартий був тільки один шалапутський обряд “ховання
басу”, що відбувався в “Hotel de Laus” останнього вівторка перед
великим постом, як і звичай влаштовувати обіди для жебраків: останні
швидко напивалися і валилися під стіл, на радість Личакова і, звичайно,
чорта.
Головні ворота Личаківського цвинтаря, 1900 рік |
Та потрошку чорт почав нудитися у своїй самотній оселі. Вже не тішили
його око натовпи львів’ян, які щонеділі удавалися під шпиталь у
колишньому колегіумі Піярів, щоб розважитися і потішитися спогляданням
вар’ятів. Веселий адвокат Вєнглінський продав Погулянку і виїхав до
Царства Польського. Без нього бісові було нудно, і малою мірою
адвокатову відсутність могли компенсувати капості, що їх робив чорт
рестораторам і цукерникам на Погулянці: жоден з них не зробив тут
маєтку, а більшість взагалі збанкрутувала. Щоб бодай трохи розважитися,
чорт вдався до перевірених (ще з часів сидіння на Чортовій скелі)
засобів, і невдовзі ціла околиця між Личаківською і Пекарською дістала
злу славу “львівської Калабрії”. Злочинна зграя, що створила цю ауру
довкола верхнього Личакова, вдень укривалася в одному з будинків біля
цвинтаря, а вночі виходила полювати за самотніми перехожими. Отаман,
прозваний “цирюльником”, під будь-яким приводом чіплявся до них, і у
відповідний момент швидко заліплював обличчя жертви пластирем із
пташиного посліду. Позбавлена зору і можливості покликати на допомогу
людина ставала легкою здобиччю для решти банди, що обдирали нещасних аж
до білизни і швидко втікали. Та швидко банді “Цирюльник” прийшов кінець:
певний міцної статури міщанин, під час нападу на нього, зумів зірвати
пластир (разом з власною шкірою) і спіймати “цирюльника”, а вчасно
наспіла поліція невдовзі затримала і решту банди (1835 р.).
Верхній Личаків, неподалік першої рогатки. Поштівка поч. XX сторіччя |
Розчарований біс припинив бути розбірливим і широко відчинив двері своєї
оселі (чисто символічно, бо ніяких дверей у вітряку вже давно не було)
для зграй злодіїв різного гатунку. Для останніх то була майже ідеальна
криївка, бо порядні люди і вдень здалека обходили чортову домівку, а
вночі і поготів. Та поки нечистий усю увагу приділяв злодіям та
розбишакам, час не стояв на місці. Поволі зникали малі передміські
оселі, а на їхньому місці виростали квартали багатоповерхових будинків, і
цивілізація, в якій чортові не було місця, добралася до самої бісової
оселі. Від 1883 р. тривали роботи з озеленення узгір’я верхнього
Личакова, аж у 1892 р. було урочисто відкрито Личаківський парк. У ньому
не знайшлося, місця руїні вітряка, що стояла на краю підритого
личаків’янами (через копання піску) схилу, і її просто розібрали. Так
зник “чортів млин” .
Костел Матері Божої Остробрамської, 1938 р. |
Та присутність чорта довго ще давала знати про себе. Диявольською
витівкою можна вважати те, що комендант Личакова під час листопадових
боїв 1918 р. припинив висилати патрулі: це полегшало польським загонам
захоплення усього району і, як наслідок, усього міста. Військовий
цвинтар російської армії “Холм Слави” став у 20-ті роки XX ст. місцем
випасу корів; коли ж почали ексгумацію, то у могилах виявилося удесятеро
більше похованих, ніж подавали офіційні списки. Вибухованими роботами
по розчищенню площі перед костелом Матері Божої Остробрамської керував
інженер на прізвіще … Шатан (Szatan). І чи не нечистий поплутав у
повоєнний час перейменувати непоказну вуличку Вітрякову. що колись
провадила до “Чортового млина” на вулицю Россі, ніби знущаючись над
славетною вулицею у Санкт-Петербурзі. А чого варті недавні бійки між
ветеранами одної війни, але з-під різних прапорів?!…А може, біс у цьому
усьому не винен? Може доречніше згадати слова Джозефа Конрада (який, до
речі, певний час мешкав у Львові): “Не потрібна віра в ірраціональні
джерела зла; люди і так здатні на будь яку підлість!”
Павло ГРАНКІН
0 Коментар:
Дописати коментар