Веломережа у Львові активно розвивається, і все більше ділянок вулиць проєктуються від початку з велодоріжками чи
велосмугами. Керівник Інституту просторового розвитку Олег Шмід пише,
що цьому сприяє комплексний підхід до реконструкції вулиць, коли при проєктуванні вулиці переосмислюють і роблять зручними для всіх учасників руху.
У контексті України Львів є лідером у розбудові міської велосипедної
мережі. Поки що не так багато українських міст можна зарахувати в число
тих, що розвивають свою мережу не для галочки, а для вжитку. Львів
очолює цей перелік і за якістю, і за кількістю. Досить якісну веломережу
пропонує споживачам сусідній Івано-Франківськ, хоч за кілометражем він
поступається Львову. Наполегливо і системно будує веломережу Вінниця.
Дещо відстають проєктні рішення у Києві. Усі інші міста можна записати
або в початківці, або в «чистий» список без жодних елементів
велоінфраструктури.
Якщо порівнювати Львів з Європою, то нашу веломережу можна ставити в
приклад багатьом містам Південної Європи. Є, звичайно, винятки,
наприклад, Валенсія чи Любляна, міста Південного Тіролю в Італії, але
більшість міст і містечок Словенії, Іспанії, Італії, Греції залишаються
позаду Львова по якостях і деталях веломережі. Інша справа — німецькі,
голландські, британські, данські, шведські, французькі міські
веломережі. Звідти треба брати приклад. Німецькі спеціалісти кажуть, що
по якості наші нові велодоріжки можуть зрівнятися з велодоріжками
Німеччини 10-річної давності, а деякі — навіть з новими.
Що потрібно, щоб велосипед у Львові став популярнішим? Зараз важливо
нарощувати веломережу, з‘єднувати її готові сегменти між собою. А вже
коли буде готовий цільний кістяк веломережі, який охоплює всі райони
міста і поєднує її з усіма магістральними вулицями, тоді настає другий
етап: заохочення їзди на велосипеді.
Поки що у Львові повноцінної мережі немає. Є понад 100 км велодоріжок, є
досить великі сегменти, але все ж найчастіше нарікання в адресу
веломережі звучить так: «Починається нізвідки, закінчується в нікуди».
Люди забувають, що є поняття часу, і для того, щоб всі велодоріжки були
між собою пов‘язані, слід було б збудувати їх за одну ніч. Вранці люди
встають — о, є веломережа, ніде не переривається. Але так не буває.
Західноєвропейські міста вибудовували свої міські мережі 30-40 років —
Львів хоче вкластися в 10. Кожна реконструкція вулиці має свій початок і
кінець, такий самий початок і кінець має велодоріжка, яка будується в
рамках реконструкції. Колись це все з’єднається. Той, хто стежить за
розвитком велоінфраструктури з 2011 року і знає параметри львівської
веломережі, розуміє, що всі велодорожні проєкти у Львові відповідають
логічній конфігурації, затвердженій Львівською міською радою 23 травня
2011 року. Більше того, завдяки новим змінам в державних будівельних
нормах, у нас з’являються велодеріжки навіть на вулицях, які не входять в
офіційну схему веломережі (вул. Садова, район Нового Львова).
Найкраще велоінфраструктура розвивається в північних районах Львова,
зокрема Шевченківському. Там вже є досить великі сегменти веломережі. Є
одна ділянка, де можна практично від краю міста доїхати до центру — від
Галицького перехрестя по Хмельницького, Липинського, проспекту
Чорновола, вулицях Куліша і Зерновій до готелю «Львів». Ще один маршрут —
з Брюховичів до того ж готелю «Львів» — зараз добудовується. Ділянка до
самих Брюховичів уже готова, будуються велодоріжки на Замарстинівській,
Варшавській та проспекті Чорновола. Якщо буде досить фінансування, то
до кінця року веломаршрут буде повністю готовий.
Велодоріжка в Рясне ще не повноцінна, бо там є перервані місця, зокрема
в районі житлового району Кам’янка і на першій частині вулиці Шевченка.
На Кам’янці цей пробіл вирішиться тим, що під час якогось капітального
ремонту дороги там можна облаштувати велосмуги. Нижню ж частину вулиці
Шевченка найближчим часом чекає реконструкція. Вирішаться ці проблеми — і
з Рясного до центру можна буде доїхати велосипедом.
Наша ціль — щоб у найближчі кілька років велоінфраструктура була на
всіх магістральних вулицях, які поєднують густонаселені житлові райони з
центром Львова. Зараз Інститут просторового розвитку працює над
проєктом ремонту тротуарів і будівництва велодоріжки на вулиці Сяйво. На
Левандівці велоінфраструктура розвинена найгірше, тож ми сподіваємося,
що проєкт який можна буде реалізувати вже наступного року, поєднає
велосипедним рухом цей житловий масив з центром та іншими районами. Ще
плануємо спроєктувати продовження велодоріжки на вулиці Стрийській,
оскільки зараз працює тільки ділянка від автовокзалу до Наукової.
Важливо звернути увагу на Личаківський район — він найбільш проблемний у
плані велоінфраструктури через непростий ландшафт. Густонаселений
житловий масив району — вулиці Вашингтона і Пасічну — можна сполучити з
центром міста через вулиці Зелену, Пекарську і Левицького. На вулиці
Личаківській можна було б збудувати велодоріжку, але в своїй нижній
частині вулиця зазнала реконструкції ще на початку 10-х, і, на жаль,
проєктант не передбачив безпечної інфраструктури, тож до наступної
реконструкції велосипедисти будуть змушені рухатися цією вулицею в
загальному потоці транспорту.
Найважливіше, що можна реалізувати найближчим часом, це ідея
трансміської веломагістралі, яка полягає в тому, щоб сполучити
неперервним велосипедним маршрутом крайні північну і південну точки
Львова. Поки що ця ідея втілена приблизно на 60-70%, закінчити цей
проєкт можна наступного року. Маршрут пролягатиме від межі міста на
вулиці Стрийській по Науковій, Княгині Ольги, Сахарова, Коперника,
проспекту Свободи, Зерновій, Куліша, проспекту Чорновола, а потім — по
Варшавській до Брюховичів або по Липинського і Хмельницького до виїзду з
міста в напрямку Києва чи Варшави. На вулиці Княгині Ольги якраз
будуються тротуари і велодоріжка, як і на проспекті Чорновола, на
Коперника також будують велопішохідний простір до Головної пошти. Є ще
кілька «білих» плям: вулиця Сахарова, початок Коперника (ділянка від
Головної пошти до проспекту Свободи) і маленький шматочок від Оперного
театру до вулиці Зернової. Найскладніша тут частина — від Головної пошти
до проспекту Свободи, оскільки на Дорошенка є трамвайні колії, а на
Коперника — інтенсивний рух автомобілів. Є ще варіант прокласти
велодоріжку по вулиці Чайковського і вивести її на площу Міцкевича.
Найбільшою проблемою в проєктуванні, будівництві і подальшому
використанні велодоріжок є те, що вулиця може потрапити до рук
проєктантів, які не вміють велодоріжки проєктувати. Потрібна координація
— наприклад, щоб ті, хто не вміє проєктувати велодоріжки, брали на
підряд чи аутсорсинг тих, хто вміє. Взагалі під час проєктування вулиця
має розглядатися як цілісний об’єкт, а не окремо дорога, тротуар,
велодоріжка. Не може бути одна проєктна організація для доріг, інша —
для тротуарів, третя — для велодоріжок.
Саме так ми робимо в Інституті просторового розвитку — підходимо до
проєкту комплексно, думаємо, як зробити вулицю зручною для всіх
учасників дорожнього руху. Зле, коли доводиться проєктувати велодоріжку
на вже готовій вулиці, де кажуть «Не чіпайте дорогу — її зробили до Євро-2012». Але, наприклад, на проспекті Чорновола, вулицях Княгині Ольги і Сихівській нам вдалося це зробити.
У сучасному світі велодоріжки так само важливі, як і дороги чи
тротуари. І всі проєктні організації мали б вміти їх проєктувати. Зараз
ми намагаємося дати раду з тими вулицями, які реконструювали 5-6 років
тому без велодоріжок, а на майбутнє вже керуватися іншою ідеологією. У
міській раді роблять для цього кроки — перед проєктуванням вулиці
збираються спеціальні наради, на яких присутні представники
архітектурних та проєктних організацій, зокрема люди, які не є в
структурі міської ради. Вони обговорюють те, якою має бути вулиця, —
раніше такого не робили. Так було, наприклад, з вулицею Шевченка — її
ескізний проєкт має затвердити виконком. Для вулиці Бандери ми теж
робили ескізний проєкт, і інший проєктант тепер мусить його враховувати.
Було б добре, якби розроблявся ескізний проєкт, а далі б проводили б
архітектурний конкурс замість тендеру на ProZorro.
Комплексний підхід до реконструкції вулиць примирить усіх учасників
дорожнього руху, адже вулиці проєктуватимуться так, щоб забезпечити
комфорт і водіям, і пішоходам, і велосипедистам. Крім того, покращення
якості пішохідного руху і розширення веломережі теж спонукатиме людей
ділити між собою простір і не конфліктувати. Коли простору бракує або
він непродуманий чи нераціональний, виникають конфлікти, які можуть
звести нанівець усі потуги.
0 Коментар:
Дописати коментар